Podstrona: Premiera najnowszego bolidu PRz Racing / POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza

Premiera najnowszego bolidu PRz Racing

2023-06-27 , red.  Marta Jagiełowicz
kategoria: Wydarzenia
PRz Racing z najnowszym bolidem PMT-05,

Najnowsza konstrukcja PRz Racing to wynik niezliczonych godzin pracy 120 studentów z Politechniki Rzeszowskiej. Bolid PMT-05 posiada najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny, dzięki czemu jest najbardziej konkurencyjną i najszybszą konstrukcją z dotychczasowych. O szczegółach bolidu, planach zespołu i jego sukcesach na arenie międzynarodowej opowiedzieli studenci podczas prezentacji PMT-05 połączonej z obchodami jubileuszu 10-lecia działalności Koła Naukowego Formuła Student.

Jak sami studenci podkreślają, bolid PMT-05 to najbardziej konkurencyjny i najbardziej dopracowany bolid w historii zespołu. Udało się to dzięki przeprojektowaniu układu kierowniczego, zastosowaniu nowej kinematyki i całkowicie nowej przekładni kierowniczej oraz zbudowaniu najbardziej zaawansowanego pakietu aerodynamicznego, który generuje 70% więcej docisku. Piąty zbudowanych przez zespół PRz Racing bolid kwalifikuje się w klasyfikacji spalinowej o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie osiąga 95 KM, prędkość 100 km/h bolid osiąga w około 3,5 s. Samochód waży 220 kg. Aby zrealizować ten cel, zespół zastosował takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe.

Jest to już druga konstrukcja, w której studenci postawili na hybrydową konstrukcję nośną, będącą połączeniem tyłu ramowego oraz monocoque stworzonego z włókna węglowego. Udoskonalenia geometrii i procesu technologicznego pozwoliło na zmniejszenie masy względem poprzednich konstrukcji. Bolid PMT-05 posiada najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny ze wszystkich dotychczas zbudowanych przez zespół bolidów. Zdobyta na przestrzeni lat wiedza pozwoliła dopracować geometrię i działanie przedniego i tylnego skrzydła oraz otworzyła nowe możliwości dla projektów podłogi i innych elementów wpływających na docisk generowany przez bolid. Podczas projektowania studenci stosowali na szeroką skalę symulacje przepływów zarówno 2d, jak i 3d. Symulowano pojedyncze elementy, podzespoły oraz cały bolid w celu jak najlepszego zrozumienia zjawisk i czynników wpływających na aerodynamikę pojazdu i taką optymalizację geometrii, by wykrzesać każdy możliwy newton docisku z pakietu.

PMT-05 miał już okazję zaprezentować się na torach wyścigowych podczas tegorocznej edycji Formuły Student. W zawodach na Węgrzech udowodnił, jaki potencjał w nim drzemie, plasując się  na 4. miejscu w klasyfikacji generalnej bolidów spalinowych i elektrycznych, co czyni PMT-05 najlepszym bolidem spalinowym na zawodach. Ponadto zdobył 3. miejsce w konkurencji business plan presentation oraz 2. miejsce – acceleration. Przed zespołem jeszcze trzy edycje zawodów Formuła Student w Holandii, Czechach i Chorwacji, gdzie studenci będą rywalizować z najlepszymi zespołami z całego świata.

Elektryczna przyszłość PRz Racing

Nadchodzący czas maluje się w zielonych barwach – mowa tu o całkowitej elektryfikacji bolidu. Zespół zakończył już pierwsze projekty kluczowych elementów do przyszłorocznego bolidu. Dodatkowo PRz Racing zakwalifikował się do współpracy technologiczno-merytorycznej z największą firmą na świecie produkującą samochody elektryczne, czyli Teslą, co jest nie lada osiągnięciem, bo jako nieliczny z zespołów całego świata został wybrany do tego wsparcia. Pierwsza elektryczna konstrukcja PRz z pewnością namiesza w stawce Formuły Student.

O zespole

PRz Racing jako Studenckie Koło Naukowe na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej funkcjonuje od 2013 r. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do interdyscyplinarnych zawodów międzynarodowych Formuła Student odbywających się m.in. na torach F1. Zespoły z całego świata sprawdzają się w konkurencjach statycznych, prezentując cały projekt od strony technicznej, finansowej oraz przedsiębiorczej oraz w konkurencjach dynamicznych, gdzie bolidy klasy Formuła Student są sprawdzane na torze. Od początku swojej działalności zespół zbudował pięć autorskich konstrukcji bolidów wyścigowych. Wystartowały one dotychczas w 18 europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii. Każdy kolejny bolid ma za zadanie podnieść wiedzę i kompetencje, co przekłada się na zwiększenie zaawansowania technologicznego.

PRz Racing Team zrzesza studentów wszystkich wydziałów, umożliwiając im realizowanie swoich zainteresowań. Obecnie zespół składa się z 6 sekcji technicznych: aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, silnik, informatyka, zawieszenie oraz trzech sekcji nietechnicznych – marketing, fundriser, project management.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję