Politechnika Rzeszowska koordynuje systemy Airbusa
W dniach 8 - 20 lipca 2019 na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce finalizowany jest pierwszy etap integracji systemów automatycznego startu i lądowania – ATOL oraz systemu automatycznego kołowania – AUTOTAXI samolotów bezzałogowych typu MALE.
Prace prowadzone są na zlecenie Europejskiej Agencji Obrony w ramach projektu ERA (Enhanced RPAS Automation), którego celem jest wsparcie regulacji ruchu samolotów bezzałogowych w niesegregowanej europejskiej przestrzeni lotniczej.
Demonstratory wspomnianych systemów są instalowane na pokładach samolotów MP-02 Czajka, którymi dysponuje Politechnika Rzeszowska (operatorem jest Katedra Awioniki i Sterowania) i Instytut Lotnictwa. W części prac związanych z integracją systemów udział biorą przedstawiciele europejskich potentatów lotniczych m.in.: Safran, Leonardo Aircraft, Thales i Airbus.
W ramach projektu ERA, którego budżet wynosi 31 mln EURO netto, wśród polskich partnerów naukowych i przemysłowych znalazły się: Politechnika Rzeszowska, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (lider polskiego konsorcjum), Instytut Lotnictwa Hertz Systems Ltd., EUROTECH , PIAP, Eskadra Grzegorz Trzeciak, WB Electronics S.A. oraz Asseco Poland S.A.
- Realizowany projekt jest dla pracowników Politechniki Rzeszowskiej znakomitą okazją do współpracy z najlepszymi europejskimi firmami lotniczymi przy budowie systemów lotniczych, które mogą mieć rzeczywisty wpływ na europejskie lotnictwo – wyjaśnia dr hab. inż. Tomasz Rogalski, prof. PRz, kierownik Katedry Awioniki i Sterowania.
W projekcie Politechnice Rzeszowskiej została przypisana rola lidera odpowiedzialnego za integrację dostarczonych przez partnerów systemów na pokładach samolotów-demonstratorów. Politechnika będzie też odpowiedzialna za demonstrację rezultatów projektu dla wysokich rangą przedstawicieli europejskich instytucji obronnych. Ostateczne demonstracje odbędą się w 2020 roku w Ośrodku Kształcenia Lotniczego PRz na lotnisku w Jasionce.